ATLANTIC Grand Hotel Bremen

Everybody’s heard of Toulouse-Lautrec, van Gogh and Gauguin. However, the world has almost forgotten one of its most important artistic pioneers: Émile Bernard (1868–1941). A unique exhibition in the Kunsthalle Bremen restores the French painter and trailblazer to his rightful position as a great master and co-founder of the modern art movement. After their painting lessons, he and his fellow student Henri de Toulouse-Lautrec explored Paris’ notorious nightlife. He sought radical new art forms with his friend Vincent van Gogh. And he created symbolism – the foundation of modern art – in collaboration with Paul Gauguin, who was 20 years his senior. Émile Bernard was a rebel whose bold paintings and theories made the late nineteenth-century art world sit up and take notice. His first compositions featuring vivid blocks of colour with dark outlines were created at the Pont-Aven art school in 1888. These laid no claim whatsoever to being realistic reproductions of their originals. Symbolists like Bernard didn’t copy originals; instead, they painted from memory. In their work, they combined their inner mental images with their perceptions of the outside world; their sole aim was to express the essence of the object portrayed. However, the first scandal broke in 1889, when Bernard read an article that ascribed the invention of symbolism to Gauguin alone. When confronted, Gauguin refused to put matters straight. Bernard was beside himself with rage and disappointment. During this period, the tragic death of his friend van Gogh hit him even harder. This crisis led to a break with Gauguin and a new beginning in Italy. In 1893, Bernard settled in Cairo, where he continued to paint and write. By the time he returned to Paris 10 years later, his style had changed perceptibly. He now turned to the masters of the Italian Renaissance, under whose influence he created works such as large-scale nude paintings. He also focused on medieval woodcarvings and maintained an inten- sive dialogue with the painter Paul Cézanne. “Émile Bernard – On the Pulse of Modernity” finally gives the painter, so sadly unappreciated during his lifetime, his rightful place in art history. This retrospective charts Bernard’s development throughout his career, from his early youthful drawings and paintings to his virtually unknown later works. The specta- cular innovations he created in Pont-Aven now appear for the first time alongside a number of selected works by van Gogh, Gauguin and Toulouse-Lautrec. The exhibition was compiled in cooperation with the Muséed’OrsayandMuséedel’OrangerieinParis.Visitorscan discover around 120 paintings, drawings, prints’ and crafted items created by Bernard exclusively in the Kunsthalle Bremen, just a few minutes’ walk from the ATLANTIC Grand Hotel. Toulouse-Lautrec, van Gogh und Gauguin kennt jeder. Einen ihrer wichtigsten Impulsgeber hat die Welt fast vergessen: Emile Bernard (1868-1941). Eine einmalige Werkschau in der Kunsthalle Bremen rehabilitiert den französischen Maler und Vordenker – als großen Meister und Mitbegründer der Moderne. Mit seinem Mitschüler Henri de Toulouse-Lautrec erkundete er nach dem Malunterricht das verruch- te Pariser Nachtleben. Mit seinem Freund Vincent van Gogh suchte er nach radikal neuer Kunst. Und mit dem 20 Jahre älteren Paul Gauguin schuf er den Symbolismus – Grundlage der modernen Malerei. Émile Bernard war ein Rebell, dessen unerschrockene Bilder und Theorien die Kunstwelt im ausgehenden 19. Jahrhundert aufhorchen ließen. In der Künstlerschule Pont-Aven entstanden 1888 seine ersten Kompositionen aus leuchtenden, dunkel umrandeten Farbflächen, die keinen Anspruch mehr darauf erhoben, einen Gegenstand originalgetreu abzubilden. Symbolisten wie Bernard malten nichts ab, sondern schufen alles aus ihrer Erinnerung heraus. In ihren Werken verschmolzen sie die innere Vor- stellung und die äußere Wahrnehmung – mit dem einzigen Ziel, das Wesen eines Gegenstandes zum Ausdruck zu bringen. Doch schon 1889 kam es zum Eklat. Bernard las einen Artikel, der die Erfindung des Symbolismus allein Gauguin zuschrieb. Zur Rede gestellt verweigerte sein künstlerischer Weggefährte eine öffentliche Richtig- stellung. Bernard war außer sich vor Wut und Ent- täuschung. In dieser Phase traf ihn 1890 der tragische Tod seines Freundes van Gogh umso härter. Die Krise führte zum Bruch mit Gauguin und zum Neuanfang in Italien. 1893 ließ sich Bernard in Kairo nieder, wo er weiter malte und schrieb. Als er zehn Jahre später nach Paris zurückkehrte, hatte sich sein Stil sichtlich verändert. Er wendete sich nun den Meistern der italienischen Renaissance zu, unter deren Einfluss zum Beispiel großformatige Aktgemälde entstanden. Außerdem beschäftigte er sich mit Werken des mittelalterlichen Holzschnitts und pflegte einen intensiven Austausch mit dem Maler Paul Cézanne. Die Ausstellung „Émile Bernard – Am Puls der Moder- ne“ verleiht dem zeitlebens verkannten Künstler endlich seinen rechtmäßigen Platz in der Kunstge- schichte. Die Retrospektive verfolgt Bernards gesamte Entwicklung von den ersten jugendlichen Zeichnun- gen und Gemälden bis zum nahezu unbekannten Spätwerk. Seine spektakulären Innovationen aus Pont-Aven erscheinen dabei erstmals in einer Reihe mit ausgewählten Werken von van Gogh, Gauguin und Toulouse-Lautrec. Entstanden ist die Ausstellung in Kooperation mit dem Musée d’Orsay und dem Musée de l’Orangerie in Paris. Rund 120 Gemälde, Zeichnungen, Druckgrafiken und Handwerksarbeiten Bernards gilt es exklusiv in der Kunsthalle Bremen zu entdecken – nur wenige Fußminuten vom ATLANTIC Grand Hotel entfernt. \\\ Regards \\\ One 2015 \\\ Seite 6/7 \\\ Page 6/7 \\\\\\\ Émile Bernard – Am Puls der Moderne ÉMILE BERNARD – ON THE PULSE OF MODERNITY \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ „Émile Bernard – Am Puls der Moderne“ Vom 7. Februar bis zum 31. Mai 2015 in der Kunsthalle Bremen, Am Wall 207, 28195 Bremen. Öffnungszeiten: Di. 10 bis 21 Uhr, Mi.– So. 10 bis 18 Uhr, Mo. geschlossen “Émile Bernard – On the Pulse of Modernity” From 7th February to 31st May 2015, in the Kunsthalle Bremen, Am Wall 207, 28195 Bremen. Opening hours: Tues. 10.00 a.m. to 9.00 p.m. Wed. to Sun. 10.00 a.m. to 6.00 p.m. Closed on Mondays. Émile Bernard, Die Weizenernte, 1888, Musée d’Orsay, Paris © RMN-Grand Palais (Musée d’Orsay)/Jean-Gilles Berizzi